پژوهش

دانشجویان بدانند

پژوهش

دانشجویان بدانند

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

آشنایی باپژوهش وانواع آن

در باره ی سوال یا مساله ی خود چه قدر اطلاع دارید ؟
محدود بودن مساله ی پژوهش از مهمترین ویژگی های یک پژوهش موفق است و انتخاب موضوعات و سوال های وسیع مانند بررسی زندگی موجودات زنده نشان دهنده ی آن است که پ‍ژوهشگر از وسعت کاری بی اطلاع است .
برای انجام موفقیت آمیز یک پژوهش لازم است که پرسش یا پرسش های مشخصی را در مورد موضوع انتخابی خود مطرح کنید . اگر پ‍ژوهشگری بتواند سوال خوبی مطرح کند ، مثل این است که نیمی ازکار پ‍ژوهش راانجام داده واین کارکمک می کند تا پ‍ژوهشگر زودتر به مقصود برسد.

پژوهش انواع مختلف دارد که برای شمادومورد آن راذکرمی کنم.
1- پژوهش تاریخی :
در این نوع پژوهش موضوع معینی که در گذشته اتفاق افتاده مورد مطالعه قرار می گیرد . پژوهشگر سعی می کند از طریق جمع آوری اطلاعات و سنجیدن آن درستی مطالب را بررسی کرده سپس این اطلاعات رادر کنار هم قرارداده وپس از تفسیر ،ان ها را منظم کند.
مثال : بررسی چگونگی شکل گیری رشته برق
برای بررسی این موضوع ، پژوهشگر کتاب های متعددی را جمع آوری و مطالعه کرده ، مطالب آن را می سنجد وسپس این مطالب و مطالبی را که از منابع دیگر به دست آورده کنار هم قرار می دهد و پس از مقایسه ، آن ها را دسته بندی و منظم می کند .


2- پژوهش توصیفی :
در این نوع پژوهش ، پژوهشگر سعی می کند یک موقعیت یا یک موضوع را به طور عینی ، واقعی و منظم توصیف کند .
مثال : بررسی وضعیت آلودگی هوا
برای بررسی این موضوع پژوهشگر کتاب ، مجلات ، مقالات ، تصاویر ، نمودار،گزارش اخبارو... را مطالعه کرده و با کنار هم قراردادن مطالب سعی می کند یک گزارش از چگونگی وضعیت آلودگی هوا ارائه دهد .

تا چه اندازه به موضوع پژوهش فکر می کنید وآن را نزد خود یا گروه بررسی می کنید ؟

موضوعی را که انتخاب می کنید باید موردعلاقه ی شما باشدو قصد کنجکاوی در آن را داشته باشید . سعی کنید درباره موضوع تحقیق سوال طرح کنید . هرچه قدر سوال پژوهش محدود تر ومشخص تر باشد ، شما موفق تر هستید .

تا چه اندازه در انجام کارها صبر و حوصله وپشت کار دارید ؟
یک پژوهش موفق در یک شب به انجام نمی رسد . با برنامه ریزی دقیق ودر مدت زمان مشخص باید پژوهش را انجام داد . در انجام کارها صبر وحوصله وپشتکار داشته باشید .یک پژوهش عجولانه و بی برنامه ،خیلی سریع بی ارزشی خود را نشان می دهد .

تا چه اندازه واقع بین هستید؟
زمانی که موضوع که موضوع پژوهش یا پرسش هایی ذهن شمارا درگیر می کند ، باید با رغبت و شوق مساله را پیگیری کنید .هدف از انجام یک پزوهش برنده شدن ؛ گرفتن جایزه یا نمره نیست ، بلکه هدف آن است که شما به اگاهی هایی دست یابید وارزش کشفیات و کارهای خود را بینید وبردانسته های خودافزایش دهید .
تا چه اندازه امانتدار وصادق هستید؟
اگر مطالبی را از شخصی یا سندی به صورت مستقیم نقل می کنید ، مشخصات دقیق منبع را در قسمت منابع و یا پایین صفحه بنویسید .

تغییربخشی اززندگی است؟

زندگی سفری است سرشار از فراز ونشیب ,که ماراباچالش های زیادی روبه رومی کند.نباید ازخاطر برد.که رسیدن به برخی اهداف باتحمل سختی ها ونیز پذیرش نام تغییرناممکن است ازهمه مهم ترآنکه رشد وتعالی انسان در گرو تغییرویا سازگاری بابرخی سختی ها وموقعیت های پرتنش است.نسبت به زندگی نگاه واقع بینانه داشته باشیم وانتظارات خودرا واقع بینانه کنیم.که ادامه تحصیل دردانشگاه وبه عنوانی دانشجوی موفق بودن متضمن تحمل سختی های مذکوراست.